PRIVACYBELEID
Teneinde een kwalitatieve zorgverlening te kunnen garanderen en te kunnen voldoen aan de toepasselijke wetgeving, is Eye Doctors genoodzaakt een aantal persoonsgegevens te verwerken. Eye Doctors hecht hierbij veel belang aan de bescherming van de privacy en persoonsgegevens van haar patiënten in overeenstemming met Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming of AVG) en de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Het privacybeleid is bedoeld om u te informeren over de manier waarop Eye Doctors omgaat met uw persoonsgegevens. Voor vragen bij het privacybeleid kan u steeds contact opnemen met Eye Doctors per e-mail op info@eyedoctors.be. Voor vragen die meer inhouden dan een vraag om inlichtingen, kan er worden gevraagd u te identificeren, zodat er kan worden geverifieerd dat de gevraagde gegevens en informatie aan de juiste persoon worden overgemaakt.
Wie is de verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens?
De artsen werkzaam binnen Eye Doctors zijn de gezamenlijke verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens.
Welke persoonsgegevens worden verwerkt?
De persoonsgegevens die worden verwerkt zijn contact- en identificatiegegevens, financiële en administratieve gegevens, alsook medische gegevens en alle andere gegevens die relevant zijn in het kader van uw medische verzorging. Meestal worden deze gegevens rechtstreeks van u ontvangen, maar het is ook mogelijk dat deze gegevens worden overgemaakt via andere zorgverleners.
Om uw bezoek aan onze website efficiënter te maken, worden zogenaamde “cookies” op uw toestel geplaatst. Voor de niet strikt noodzakelijke cookies om het functioneren van de website te waarborgen, zal u individueel kunnen beslissen om de overige cookies al dan niet te aanvaarden – eventueel link naar cookiepolicy
Op basis van welke rechtsgrond en waarom worden uw persoonsgegevens verwerkt?
Wij verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens enkel en alleen op basis van een geldige rechtsgrond en voor welbepaalde doeleinden. Uw persoonsgegevens worden niet verder verwerkt op een wijze die onverenigbaar is met deze doeleinden:
1. Op grond van de uitvoering van de behandelingsovereenkomst of voorafgaand aan de sluiting hiervan zoals die bestaat tussen arts en patiënt:
-
Verlenen van kwalitatieve gezondheidszorg;
-
Patiëntenadministratie en -registratie.
2. Op grond van uw toestemming:
-
Voor het analyseren van de websitegebruikers (zie “cookiebeleid”);
-
Voor andere verwerkingen waarvoor u ons uw toestemming heeft gegeven.
3. Op grond van een wettelijke verplichting:
-
Bij antwoorden op formele verzoeken van de Belgische overheden en gerechtelijke autoriteiten;
-
Voldoen aan boekhoudkundige verplichtingen;
-
Aanleggen van een medisch patiëntendossier en de bewaring van gezondheidsgegevens in overeenstemming met de wettelijke normen en verplichtingen, zoals o.m. opgenomen in de Wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt, alsook op basis van de Wet op de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging gecoördineerd op 14 juli 1994 en de wet van 22 april 2019 inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg.
4. Op grond van onze gerechtvaardigde belangen:
-
Technische en functioneel beheer van onze website via noodzakelijke cookies (zie ons ‘cookiebeleid’);
-
De vaststelling, uitoefening, verdediging, vrijwaring en het behoud van onze rechten
Bijzondere categorieën van persoonsgegevens, zoals gezondheidsgegevens, worden steeds verwerkt op basis van een bijzondere rechtsgrond, m.n. het stellen van diagnosen en het verstrekken van gezondheidszorg, dat valt onder ons beroepsgeheim, in combinatie met een van de voornoemde rechtsgronden.
Voor zover de verwerking slechts zou kunnen gebeuren op grond van uw toestemming, zal deze voorafgaandelijk worden gevraagd. U kan uw toestemming te allen tijde weer intrekken.
Wie heeft toegang tot uw persoonsgegevens?
Het is mogelijk dat andere zorgverleners actief binnen de praktijk toegang hebben tot uw patiëntendossier indien zij met u als patiënt een therapeutische relatie hebben. Ook onze werknemers kunnen toegang krijgen tot uw persoonsgegevens in uitvoering van hun werk. Onze werknemers zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren.
Daarnaast worden uw persoonsgegevens niet met derden buiten de praktijk gedeeld, binnen of buiten de EER, tenzij dit wettelijk verplicht of toegelaten is.
In enkele gevallen delen wij uw persoonsgegevens mee aan onze dienstverleners of derden:
-
IT-dienstverlening (zoals software leveranciers van elektronische patiëntendossiers);
-
Aan andere zorgverleners buiten de praktijk met wie u een behandelrelatie heeft, mits uw geïnformeerde toestemming;
-
Ziekenfondsen of verzekeringsinstellingen;
-
Aan andere derden indien wettelijk verplicht of vereist.
Indien noodzakelijk, zullen wij steeds een verwerkingsovereenkomst sluiten met deze derden. Zo garanderen deze derden dat zij uw persoonsgegevens beschermen zoals opgenomen in deze privacy policy en de nodige technische en organisatorische maatregelen nemen om uw persoonsgegevens te beschermen.
Hoe worden uw persoonsgegevens beschermd en hoelang worden deze bewaard?
Er worden de nodige technische en organisatorische maatregelen getroffen ter beveiliging van de persoonsgegevens. De persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk. Medische gegevens worden minstens 30 jaar en maximum 50 jaar bewaard, te rekenen vanaf de laatste behandeling van de patiënt. Indien de bewaartermijn verstreken is, worden de persoonsgegevens binnen een redelijke termijn uit de bestanden verwijderd en vernietigd.
Welke rechten heeft u en hoe kan u deze uitoefenen?
U heeft kosteloos recht om de volgende rechten uit te oefenen:
-
Toegang en inzage in uw persoonsgegevens, m.i.v. alle informatie hieromtrent.
-
Wissen van uw persoonsgegevens.
-
Beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens.
-
Verbetering van onjuiste persoonsgegevens.
-
Bezwaar tegen bepaalde doeleinden waarvoor uw persoonsgegevens worden gebruikt.
-
Intrekking van uw toestemming met de verwerking, dit doet geen afbreuk aan de rechtmatigheid van de verwerking op basis van uw toestemming vóór de intrekking hiervan.
-
Overdracht van uw persoonsgegevens.
De uitoefening van uw rechten kan in bepaalde gevallen worden beperkt conform de geldende weten regelgeving ter zake. Dit zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn indien u wissen van uw persoonsgegevens verzoekt, doch wij wettelijk verplicht zijn om deze in uw patiëntendossier te bewaren.
U kan uw rechten uitoefen door uw vraag te richten aan info@eyedoctors.be met een kopie van de voorkant van een geldig identiteitsbewijs. Er zal u uiterlijk binnen de maand worden meegedeeld welk gevolg er aan uw verzoek wordt gegeven. Bij complexe of veelvuldige aanvragen kan die termijn met nog eens twee maanden worden verlengd, waarvan u in kennis wordt gesteld binnen de maand nadat wij uw verzoek hebben ontvangen.
Indien u klachten zou hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens, kan u steeds contact opnemen zodat uw klacht kan worden onderzocht. Dit kan per e-mail op info@eyedoctors.be. Daarnaast heeft u steeds het recht om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit via haar website, per e-mail op contact@apd-gba.be of per post op Drukpersstraat 35, 1000 Brussel.
We controleren regelmatig of dit privacybeleid nog voldoet aan de werking van de website, onze praktijk en/of de wettelijke verplichtingen. Wij behouden dan ook het recht voor om deze privacybeleid te allen tijde aan te passen. Belangrijke inhoudelijke wijzigingen zullen aangekondigd worden via onze website.
Het privacybeleid werd het laatst gewijzigd op 11-11-25.